27. juni 2010

Sommerhytta i Brunlanes ♥


I helga har vi vært på hytta i Brunlanes, utafor Stavern. SommerDen har gjennomgått en restaurering de siste åra, og nå er det endelig klart for siste hånd på verket. Så jeg har hengt opp gamle og kitchy blondegardiner, ommøblert og stylet med puter & pledd, ting & tang. Loves it!:)

Det gjenstår ennå noen ting, som speil og lamper på veggen bak sofaen, men det kommer. Vi har plukket ut noen kule prismelampetter som skal på hver sin side av speilet. De ligger i esken sin og venter på å bli skrudd opp og montert, så blir det lys i heimen:) Hytta er ganske liten, så det blir bra med et speil på veggen for å åpne opp rommet litt. Sommerblomster og jordbær hører til♥.
Det gamle Vestfoldskapet er fra familiegården ovenfor hytta. Der er oldemoren min, som jeg er oppkalt etter, født og oppvokst. Da hun bare var 11 år gammel døde moren, og hun måtte slutte på skolen i 4. klasse for å ta vare på småsøknene sine, Ingvarda Margrethe, Eugenie Johanne, Nils og Martin. Jeg tenker ofte på det når jeg er på hytta, at her har oldemoren min slitt med hardt arbeid og passet på de små søsknene sine på de værharde svabergene, da hun selv bare var et barn.. Men de klarte seg, og Mina Ingerine Normandbo giftet seg med Arne Martinius Nalum i 1930, og i 1932 fikk de sønnen Kjell Arne Nalum, min gode morfar♥.
Ingvarda, min oldemors lillesøster, overtok seinere gården i Brunlanes sammen med mannen Nils Haga. Ingvarda var lokalkjent i området for å være en skikkelig original dame..;) Hun hadde selvdiagnosert "luftsyken", altså hun var allergisk mot luft(!), så hun gikk rundt med skaut, lue, store "svømmebriller" og kjørehansker! Litt av et syn!;) Jeg husker henne godt fra jeg var liten, og lurer noen ganger på om det bare er "noe jeg har sett på film", så humoristisk så hun ut!;) Vel.. Det var litt historie på en søndagskveld..:) Og sommerlige interiørbilder♥.
Ønsker alle en glad uke!

10 kommentarer:

Tonje sa...

Så utrolig fin hytte! Skikkelig sommeridyll! Og flott historie rundt den:) Ha en fin kveld!

Anonym sa...

Ja, skikkelig idyll! Jeg drømmer om et lite sommersted, men enn så lenge får jeg være hjemme...

Masse herlig inspirasjon i bildene dine:)

mi-rachel sa...

så koselig historie.
og veldig kosleig hytte...meget fint stylet!

Hasigamas mamma sa...

Fantastisk med historisk sus i omgivelsene sine!!! Utrolig spennende å prøve å se for seg hvordan andres liv har vært...
Koselig sommerhus dere har!

Ha en glad uke du også!

idyll sa...

Tusen takk for kjempekoselig melding:) Fytti så fin sommerplass og så kjekt historie som fulgte med!! Ekte Idyll:)

Her kommer jeg tilbake, klem

Tevanga sa...

Å, den som hadde en slik sommerhytte. Har hytte på fjellet jeg. Og bor i tillegg 60 mil unna den...

Bildene dine er så utrolig fine! Koser meg ofte med dem :-)

Martine Marbel sa...

Så fint det har blitt! Gleder meg til å se det i levende live:)

Rikke sa...

Herlige sommerbilder:)

Fargevandring sa...

Hei! Her i bloggen din var det veldig mange nydelige og inspirerende bilder. Legger meg til som følger:-)
hilsen Anne Lise

Lilliannes verden sa...

Eg har lagt meg til som følgar, og eg gledar meg til å lese meir av den deilige bloggen din! :)